Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 12 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Využití ergoterapie v dětském domově
Skulová, Jana ; Valešová Malecová, Barbara (vedoucí práce) ; Mlčková, Marie (oponent)
Bakalářská práce "Využití ergoterapie v dětském domově" se zabývá náhradní výchovnou péčí, z níž největší pozornost je věnována dětskému domovu. Teoretická část bakalářské práce nastiňuje specifika, typologii a problémy dětí umístěných do náhradní výchovné péče. Popisuje ergoterapii jako prostředek práce s dětmi umístěných do dětského domova. Vytyčuje cíle ergoterapie a její následné využití v prostředí náhradní výchovné péče. Dále popisuje, jak lze ergoterapii využít k rozvoji sociálních dovedností u dětí umístěných do zařízení dle zákona č. 109/2002 Sb. Praktická část bakalářské práce obsahuje návrh ergoterapeutického programu, který je zaměřen na rozvoj jak samotného jedince, tak i skupinu dětí umístěných do náhradní výchovné péče. Ergoterapeutický program je koncipován na rozvoj komunikace, kooperace a navazování sociálních vztahů mezi vrstevníky. Cílem bakalářské práce je vytvoření návrhu ergoterapeutického programu, který by byl zaměřen na rozvoj sociálních dovedností, jako je komunikace, spolupráce a navazování sociálních vztahů u dětí umístěných do dětského domova. Klíčová slova: Náhradní výchovná péče, dětský domov, citová deprivace, komunikace, spolupráce, sociální interakce, ergoterapie, rozvoj sociálních dovedností, ergoterapeutický program
Komunikační schopnost u dětí žijících v zařízeních ústavní výchovy
Bláhová, Kateřina ; Komorná, Marie (vedoucí práce) ; Hádková, Kateřina (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá komunikační schopností dětí žijících v zařízeních ústavní výchovy. Je složena ze dvou částí, teoretické a praktické. Teoretická část práce vznikla na základě analýzy odborné literatury a nabízí vhled do problematiky komunikace, řeči a jazyka. Práce se také věnuje vývoji řeči a komunikačním schopnostem dětí předškolního věku a jejich vývoji. Poslední kapitola teoretické části se zaměřuje na možností náhradní výchovnou péči a jejím vymezením. Praktická část je pak kvalitativním šetřením, jehož hlavním cílem je analýza komunikačních schopností dětí žijících v zařízení ústavní výchovy. Výzkumné šetření probíhalo v dětském domově a v Klokánku, zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc. Výzkumný vzorek je tvořen osmi dětmi, čtyřmi dětmi žijícími v dětském domově a čtyřmi dětmi žijícími v Klokánku. Z výzkumného šetření vyplývá, že u sledovaných dětí se objevují obtíže v komunikačních dovednostech. Závěrem vzniklo doporučení pro praxi. Vychovatelky v dětském domově a Klokánku by měly mít více příležitostí rozvíjet komunikační schopnost dětí. KLÍČOVÁ SLOVA komunikační schopnost, zařízení ústavní výchovy, dítě předškolního věku, komunikace, náhradní výchovná péče, dětský domov, zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc
Vztah vychovatele a dítěte žijícího v dětském domově
Pavlatová, Aneta ; Sotáková, Hana (vedoucí práce) ; Presslerová, Pavla (oponent)
Cílem této práce na téma Vztah vychovatele a dítěte žijícího v dětském domově je snaha popsat s oporou v odborné literatuře a výzkumným šetřením vztah mezi vychovateli a dětmi v prostředí dětského domova z pohledu vychovatelů. V teoretické části jsou objasněna témata, která se vztahují k problematice dětských domovů, profese vychovatele a náhradní výchovné péče obecně, ale také je v ní popsán psychosociální vývoj dítěte a důležitost rodiny v jeho vývoji. V praktické části pak vycházím z praxe v jednotlivých zařízeních a prezentuji nasbíraná data pomocí rozhovorů s vychovateli. Na základě analýzy dat byly zjištěny faktory, které mají vliv na vztah mezi vychovatelem a dítětem, dále bylo objasněno, jakou podobu má tento vztah a jakou roli vychovatel zastává. Díky tomuto výzkumnému šetření byla odhalena také další úskalí, která s sebou problematika ústavní výchovy nese. Výsledkem práce jsou čtyři typy vychovatelů, se kterými jsem se v praxi setkala a popisují to, jak se daní vychovatelé vztahují k dětem v dětském domově. KLÍČOVÁ SLOVA Vztah, psychosociální vývoj dítěte, náhradní výchovná péče, dětský domov, vychovatel
Příčiny umístění dětí do dětského domova
Pauliová, Eva ; Šotolová, Eva (vedoucí práce) ; Mlčková, Marie (oponent)
Práce se zabývá analýzou sociálně patologických jevů v kontextu umísťování dětí do dětských domovů. Zkoumá příčiny těchto jevů a možné způsoby prevence. Nejprve je stručně popsána charakteristika a historie ústavní výchovy v České republice. Dále se práce věnuje vzniku sociálně patologických jevů obecně na základě vnějších a vnitřních příčin v životě jedince. Následuje podrobná analýza konkrétních sociálně patologických jevů v rodinách a jejich vlivu na vývoj dítěte. Volby těchto kapitol vycházejí ze zjištěných příčin umístění dětí v Dětském domově Dolní Počernice. Na závěr teoretické části práce jsou uvedeny možnosti podpory rodin, jako způsobu prevence umisťování dětí do náhradní výchovné péče. Zejména je popsána metoda Housing first a její pilotní testování v Brně, které mělo pozitivní dopad na zlepšení kvality života rodin účastnících se projektu Praktická část byla realizována formou kvantitativního šetření, a to analýzou spisové dokumentace 61 dětí z Dětského domova Dolní Počernice v červnu roku 2018. Zaměřuje se zejména na příčiny umístění do náhradní výchovné péče, podmínky v rodině a zájem rodičů a o kontakt s dítětem. Hlavním zkoumaným jevem bylo umístění dětí do náhradní výchovné péče ze sociálních důvodů. Jednotlivé body šetření jsou zpracovány formou grafu. Závěr se věnuje reflexi...
Hodnoty a aspirace klientů v ústavní výchově
Pospíšilová, Simona ; Šotolová, Eva (vedoucí práce) ; Mlčková, Marie (oponent)
Diplomová práce se zabývá hodnotami a životními aspiracemi klientů s nařízenou ústavní teoretické a praktické části. Teoretická část se věnuje legislativě náhradní výchovnou péčí v České republice, etiologií rizikového poruchami chování dětského věku a dopady institucionální výchovy na celkový vývoj osobnosti dítěte. Cílem praktické části je prostřednictvím výzkumného šetření zmapovat klienty Dětského domova se školou Liběchov. Zaměřit se na život klientů před DDŠ a zjistit jejich hodnotové orientace a životní aspirace v oblasti vzdělání a partnerských vztahů v původním rodinným prostředím. Výsledky šetření poukazují vnímání hodnoty rodiny, partnerství ve vztazích a vzdělání. Klíčová s náhradní výchovná péče, rizikové chování, poruchy chování, morální vývoj, attachment,
Komunikační schopnost u dětí žijících v zařízeních ústavní výchovy
Bláhová, Kateřina ; Komorná, Marie (vedoucí práce) ; Hádková, Kateřina (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá komunikační schopností dětí žijících v zařízeních ústavní výchovy. Je složena ze dvou částí, teoretické a praktické. Teoretická část práce vznikla na základě analýzy odborné literatury a nabízí vhled do problematiky komunikace, řeči a jazyka. Práce se také věnuje vývoji řeči a komunikačním schopnostem dětí předškolního věku a jejich vývoji. Poslední kapitola teoretické části se zaměřuje na možností náhradní výchovnou péči a jejím vymezením. Praktická část je pak kvalitativním šetřením, jehož hlavním cílem je analýza komunikačních schopností dětí žijících v zařízení ústavní výchovy. Výzkumné šetření probíhalo v dětském domově a v Klokánku, zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc. Výzkumný vzorek je tvořen osmi dětmi, čtyřmi dětmi žijícími v dětském domově a čtyřmi dětmi žijícími v Klokánku. Z výzkumného šetření vyplývá, že u sledovaných dětí se objevují obtíže v komunikačních dovednostech. Závěrem vzniklo doporučení pro praxi. Vychovatelky v dětském domově a Klokánku by měly mít více příležitostí rozvíjet komunikační schopnost dětí. KLÍČOVÁ SLOVA komunikační schopnost, zařízení ústavní výchovy, dítě předškolního věku, komunikace, náhradní výchovná péče, dětský domov, zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc
Využití ergoterapie v dětském domově
Skulová, Jana ; Valešová Malecová, Barbara (vedoucí práce) ; Mlčková, Marie (oponent)
Bakalářská práce "Využití ergoterapie v dětském domově" se zabývá náhradní výchovnou péčí, z níž největší pozornost je věnována dětskému domovu. Teoretická část bakalářské práce nastiňuje specifika, typologii a problémy dětí umístěných do náhradní výchovné péče. Popisuje ergoterapii jako prostředek práce s dětmi umístěných do dětského domova. Vytyčuje cíle ergoterapie a její následné využití v prostředí náhradní výchovné péče. Dále popisuje, jak lze ergoterapii využít k rozvoji sociálních dovedností u dětí umístěných do zařízení dle zákona č. 109/2002 Sb. Praktická část bakalářské práce obsahuje návrh ergoterapeutického programu, který je zaměřen na rozvoj jak samotného jedince, tak i skupinu dětí umístěných do náhradní výchovné péče. Ergoterapeutický program je koncipován na rozvoj komunikace, kooperace a navazování sociálních vztahů mezi vrstevníky. Cílem bakalářské práce je vytvoření návrhu ergoterapeutického programu, který by byl zaměřen na rozvoj sociálních dovedností, jako je komunikace, spolupráce a navazování sociálních vztahů u dětí umístěných do dětského domova. Klíčová slova: Náhradní výchovná péče, dětský domov, citová deprivace, komunikace, spolupráce, sociální interakce, ergoterapie, rozvoj sociálních dovedností, ergoterapeutický program
Analýza situace dětí ve věku 0-6 let vyrůstajících v ústavních zařízeních v Kraji Vysočina
FÁROVÁ, Jana
V České republice vyrůstá zhruba 1 % dětí mimo vlastní rodinu, zvláště pak ve věkové kategorii dětí do 3 let. Z tohoto důvodu Česká republika obdržela v posledním období několik významných impulsů vyzývajících k zásadní reformě systému péče o ohrožené děti. Cílem mé práce bylo provést podrobnou analýzu vývoje a změn v komplexní péči a situaci dětí v Dětském centru Jihlava a v Dětském domově Kamenice nad Lipou v letech 2005, 2010 a 2011 ve vybraných oblastech. Výzkum byl zaměřený na zjištění, k jakým změnám v čase dochází ve skladbě dětí vyrůstajících v konkrétních ústavních zařízeních; dále pak v péči, která je jim poskytována v závislosti na jejich charakteristikách a specifických potřebách; ve spolupráci s biologickou rodinou a v okolnostech a způsobech ukončování pobytu dětí v zařízeních. K dosažení stanovených cílů je v mé diplomové práci využito sekundární analýzy dat a SWOT analýzy. Provedena byla analýza dat dvou souborů Dětského centra a Dětského domova ve třech sledovaných obdobích 2005, 2010 a 2011. V České republice vyrůstá zhruba 1 % dětí mimo vlastní rodinu, zvláště pak ve věkové kategorii dětí do 3 let. Z tohoto důvodu Česká republika obdržela v posledním období několik významných impulsů vyzývajících k zásadní reformě systému péče o ohrožené děti. Cílem mé práce bylo provést podrobnou analýzu vývoje a změn v komplexní péči a situaci dětí v Dětském centru Jihlava a v Dětském domově Kamenice nad Lipou v letech 2005, 2010 a 2011 ve vybraných oblastech. Výzkum byl zaměřený na zjištění, k jakým změnám v čase dochází ve skladbě dětí vyrůstajících v konkrétních ústavních zařízeních; dále pak v péči, která je jim poskytována v závislosti na jejich charakteristikách a specifických potřebách; ve spolupráci s biologickou rodinou a v okolnostech a způsobech ukončování pobytu dětí v zařízeních. K dosažení stanovených cílů je v mé diplomové práci využito sekundární analýzy dat a SWOT analýzy. Provedena byla analýza dat dvou souborů Dětského centra a Dětského domova ve třech sledovaných obdobích 2005, 2010 a 2011. V České republice vyrůstá zhruba 1 % dětí mimo vlastní rodinu, zvláště pak ve věkové kategorii dětí do 3 let. Z tohoto důvodu Česká republika obdržela v posledním období několik významných impulsů vyzývajících k zásadní reformě systému péče o ohrožené děti. Cílem mé práce bylo provést podrobnou analýzu vývoje a změn v komplexní péči a situaci dětí v Dětském centru Jihlava a v Dětském domově Kamenice nad Lipou v letech 2005, 2010 a 2011 ve vybraných oblastech. Výzkum byl zaměřený na zjištění, k jakým změnám v čase dochází ve skladbě dětí vyrůstajících v konkrétních ústavních zařízeních; dále pak v péči, která je jim poskytována v závislosti na jejich charakteristikách a specifických potřebách; ve spolupráci s biologickou rodinou a v okolnostech a způsobech ukončování pobytu dětí v zařízeních. K dosažení stanovených cílů je v mé diplomové práci využito sekundární analýzy dat a SWOT analýzy. Provedena byla analýza dat dvou souborů Dětského centra a Dětského domova ve třech sledovaných obdobích 2005, 2010 a 2011.
O některých stránkách vztahů mezi dívkami umístěnými ve Výchovném ústavu Počátky a jejich rodiči
HEŘMÁNKOVÁ, Petra
Bakalářská práce se zabývá vztahy dívek umístěných ve Výchovném ústavu v Počátkách s jejich rodiči. V teoretické části jsou popsány legislativní základy existence výchovných ústavů v České republice, psychosociální charakteristika dívek umísťovaných do výchovných ústavů a speciálně pedagogické postupy uplatňované při práci s dívkami umístěnými ve výchovných ústavech a s jejich rodiči. V praktické části jsou vymezeny dvě výzkumné otázky. 1. otázka: Jaké jsou vztahy mezi dívkami umístěnými ve Výchovném ústavu Počátky a jejich rodiči? 2. otázka: Jak tyto vztahy ovlivňují možnosti reintegrace dívek do společnosti? Pouze 30% respondentek uvádí pozitivní vztahy s rodiči, bez známek citové deprivace a negativního vlivu na její reintegraci do společnosti. Zbylých 70% potvrzuje mnohé výzkumy. Je patrné, že u odloučených dětí je potřeba lásky a sounáležitosti dlouhodobě neuspokojivá.
Zdravotní a sociální problematika dětí přijímaných do kojeneckých ústavů, dětských center a dětských domovů v kraji Vysočina.
FÁROVÁ, Jana
V současné době je ústavní systém péče o ohrožené děti výrazně kritizován. Jsou zlehčovány důvody vedoucí k přijetí dětí do těchto zařízení a všechny se zahrnují pod jednotný název: "sociální důvody". Abych některé nepravdy, které pracovníky v této oblasti trápí, uvedla na pravou míru, vybrala jsem si pro svou bakalářskou práci jako první cíl "analýzu sociálních a zdravotní důvodů", pro které jsou děti přijímány do Dětského centra Jihlava a Dětského domova Kamenice nad Lipou. Druhým cílem mé práce je "podat objektivní obraz o stále se zvyšující péči" o tyto děti v ústavním prostředí.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 12 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.